dimecres, 15 d’agost del 2012

En despertar (Notes d'un psicòpata), de V. I. Briússov

En despertar (Notes d’un psicòpata), de V. I. Briússov. Des de petit, tothom m’ha considerat un pertorbat. Em van assegurar que ningú no compartiria els meus sentiments. Estic acostumat a mentir davant de la gent. Acostumat a dir banalitats sobre la compassió i sobre l’amor, sobre la felicitat d’estimar els altres. Però en secret, per dins, em vaig convèncer, i encara ara estic convençut, que l’home és malvat per naturalesa. Crec que, entre totes aquelles sensacions que hom anomena ¨plaers¨, només una és digna de rebre aquest nom: aquella sensació que s’apodera d’algú en contemplar els patiments d’un altre. Tinc el convenciment que l’home, en el seu estat primari, només té ganes d’una cosa: turmentar els seus semblants. La cultura posa les seves regnes a aquest impuls natural. Així lligada durant segles, l’ànima humana ha arribat al convenciment que els turments aliens li resulten penosos, i la gent plora sincerament pels altres i els plany. Però això és només un miratge i un engany dels sentits. -- El relat "En despertar (Notes d'un psicòpata)", de V. I. Briússov, del qual us hem oferit un petit fragment, està inclòs dins del número 41 de "La Lluna en un Cove".